Wózki jezdniowe spalinowe mogą być zasilane gazem LPG i CNG. Zdecydowana większość wózków widłowych ma instalację przygotowaną do korzystania ze zbiorników na gaz płynny, czyli LPG, który składa się z mieszanki propanu i butanu.

LPG może występować w różnych proporcjach. Dostępne są trzy mieszaniny:

  • Mieszanina A – zawartość butanu nie mniejsza niż 95%;
  • Mieszanina B – zawartość propanu mieści się w przedziale od 18% do 45%, a objętość butanu to minimum 45%;
  • Mieszanina C – zawartość propanu to minimum 90%.

W wózkach widłowych najczęściej stosuje się mieszaninę B w proporcjach zależnych od pory roku:

  • Lato – 50% butanu i propanu lub 40% propanu i 60% butanu;
  • Zima – 60% propanu i 40% butanu.

Instalacje na gaz CNG wybierane są przez firmy dysponujące dużymi flotami wózków. Gaz CNG to gaz ziemny, którego eksploatacja w dłuższej perspektywie przy dużej liczbie pojazdów jest bardziej ekonomiczna. Konieczna jest jednak inwestycja we własną stację ładowania.

Który gaz do wózka widłowego wybrać?

Gaz LPG dostarczany jest w butlach, które wystarczy w wózku wymienić. Propan-butan jest łatwo dostępny, a butle są lekkie, ponieważ powstają z cienkiej stali lub aluminium. Każda butla wyposażona jest w zawór syfonowy, który pozwala na stuprocentowe zużycie fazy płynnej gazu i całkowite wypróżnienie butli. Gaz do wózków widłowych musi być dobrej jakości, ponieważ wpływa na żywotność silnika i podzespołów instalacji. Aluminiowe butle nie ulegają korozji, a stalowe są cynkowane, dzięki czemu ryzyko zanieczyszczenia instalacji rdzą jest zmarginalizowane.

Na koszty eksploatacji gazu CNG wpływa konieczność wybudowania stacji ładowania, dlatego przy mniejszych flotach częściej wybieranym rozwiązaniem jest instalacja LPG. Regularna wymiana pustych butli na pełne to gwarancja braku przestojów w pracy wózków.

Zamów gaz Bez zabrudzeń i z zabezpieczeniem przeciwwybuchowym tel. 61 610 03 30 tel. 504 913 300